Μικροάρθρα

Γιώργου Κόκκινου-“Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε τη θάλασσα” (Ανάλυση για την ομότιτλη ταινία)

Γιώργου Κόκκινου

“Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε τη θάλασσα”

(Ανάλυση για την ομότιτλη ταινία)

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί υπάρχει το άρθρο

του Γιώργου Κόκκινου

για την ταινία  “Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε τη θάλασσα”

(Ένθετο Εφημερίδας των συντακτών: “Σκασιαρχείο”, 7/1/25, σ. 2/24)

Γιώργου Κόκκινου_Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε τη θάλασσα_Ανάλυση για την ταινία

Kyriaki Fardi_The modality of historical thinking in the latest Greek primary school curriculum and the new challenges in history education

How to cite:

Fardi, K. (2024). The modality of historical thinking in the latest Greek primary school curriculum and the new challenges in history educationThe Curriculum Journal00114https://doi.org/10.1002/curj.306

This paper refers to the concept of ‘historical thinking’ as it appears in the three versions of the recent Greek History Curriculum for primary school. It is a comparative study of the discourse of the three versions of the recent history curriculum for primary school. The methodological approach of this study was founded on Critical Discourse Analysis. The main purpose of this paper is to explore the meaning and context of this term as presented in the three versions of the history curriculum and to compare the findings of the study with corresponding references in the international literature regarding the terms of ‘historical thinking’. This study demonstrated that this term is not the same in all three versions of the curriculum. In the first version of the curriculum the term ‘historical thinking’ is mentioned autonomously and we also separately identify the term ‘critical thinking’, while in the second and third versions a synthesis of the term is observed, which eventually becomes ‘critical historical thinking’. As a result of this observation, the use of the terms is critically and comparatively studied. The main conclusion is that the term ‘critical historical study’ refers much more to the development of general skills and competences with cognitive characteristics and much less to the critical understanding of the historical past. Furthermore, the conclusions of this study suggest a perspective for historical thinking in contemporary curricula with new challenges such as the relationship of historical education with artificial intelligence and children’s representations.

Επιστημονική Ημερίδα

Επιστημονική Ημερίδα

Το Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου σας προσκαλεί στην Επιστημονική Ημερίδα με θέμα: Το βίωμα του εγκλεισμού και της επιτήρησης από διεπιστημονική σκοπιά: ιστορία, λογοτεχνία, βιολογία, ψυχολογία, τέχνη

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ KYΠΡΟΣ 2024 (final)

ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ για μια Αθήνα που αγάπησα 1947-1957

ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ για μια Αθήνα που αγάπησα 1947-1957

Oι Εκδόσεις Καπόν παρουσίασαν το βιβλίο της Ντόνα-Λίλιαν Καπόν, τη Δευτέρα 20 Μαΐου 2024, στις 7:00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Ισραηλιτικής Κοινότητας  (Βησσαρίωνος 9, Aθήνα)

https://www.youtube.com/watch?v=3TR1IP8xTnA

Παρουσίαση του βιβλίου “Εγκλεισμοί και Ιστορία”

Ανάρτηση του ηλεκτρονικού συνδέσμου παρουσίασης του βιβλίου “Εγκλεισμοί και Ιστορία”

Την Πέμπτη 30 Μαΐου 2024 έγινε στον Ιανό Αθηνών παρουσίαση του βιβλίου “Εγκλεισμοί και Ιστορία” (Γ. Κόκκινος & Ε. Λεμονίδου, επιμ., Εκδόσεις Πεδίο). Εάν θέλετε να δείτε την παρουσίαση πατήσε εδώ:

Σύνδεσμος παρουσίασης 

 

 

Ημερίδα_Θεωρητικά ζητήματα και πρακτικές διδασκαλίας του μαθήματος της ιστορίας στο σύγχρονο σχολείο

Σάββατο 13 Απριλίου 2024
Ημερίδα με θέμα:
Θεωρητικά ζητήματα και πρακτικές διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας
Το 16ο ΔΣ Χαλκίδας διοργανώνει σε συνεργασία με τον Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα ΟΙΕΕ- AHEG και το Εργαστήριο Ιστοριας και Κοινωνικών Επιστημών του ΠΤΔΕ του Παν/μιου Αιγαίου επιμορφωτική ημερίδα Διδακτικής της Ιστορίας για εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας. Για δηλώσεις συμμετοχής και για τη λήψη της βεβαίωσης παρακολούθησης συμπληρώστε τη φόρμα στο
🗓️ Σάββατο, 13 Απριλίου 2024
📍 Χαλκίδα, Αίθουσα Συνεδριάσεων Περιφερειακού Συμβουλίου (Κτίριο Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας),Χαϊνά 93
⏱️ 09:30 – 13:30
Για να δείτε το πρόγραμμα της ημερίδα πατήστε εδώ:

Εγκλεισμοί και Ιστορία-Συλλογικός Τόμος

Δελτίο τύπου του βιβλίου
Κόκκινος, Γ., & Λεμονίδου, Ε. (2024). Εγκλεισμοί και Ιστορία. Αθήνα: Πεδίο
Από το δελτίο τύπου του βιβλίου:
«Η ριζοσπαστικοποίηση της βιοϊατρικής επιτήρησης εντείνεται στις μέρες μας, ειδικά μέσω της συστηματικής καταγραφής των ατομικών δεδομένων του πληθυσμού στη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 ή και της απειλής των επαναναδυόμενων νόσων. Τα πάντα καταγράφονται, οι
αυστηροί στρατιωτικοί και αστυνομικοί έλεγχοι θωρακίζουν και σχεδόν υποστασιοποιούν τον εγκλεισμό: “Όποιος μετακινείται κινδυνεύει να μολυνθεί, να τιμωρηθεί ή να πεθάνει”».
Στο πλαίσιο των ιστορικών σπουδών έχει καταστατικό χαρακτήρα ο προβληματισμός για το εάν ο στιγματισμός, η επιτήρηση, ο εγκλεισμός, η εκτόπιση και η θανάτωση του εκάστοτε θεωρούμενου άρρωστου, έκφυλου, αιρετικού, επικίνδυνου, παρία ή γενικότερα «διαφορετικού», χάριν της προστασίας του κοινωνικού συνόλου, είναι διαδικασίες συνυφασμένες με τη νεωτερικότητα ή εάν είναι διιστορικές, άρα οικουμενικές και σταθερές. Οι ιστορικοί και οι κοινωνιολόγοι της υγείας έχουν εστιάσει στις σύνθετες διεργασίες που οδήγησαν στη δημιουργία κρατικών θεσμών πρόνοιας και διασφάλισης της δημόσιας υγείας.
Το Δελτίο Τύπου και τα περιεχόμενα του βιβλίου μπορείτε να τα δείτε εάν πατήσετε

Το ΜΟG ως αντικείμενο μελέτης: Ιστοριογραφία, Τραυματική Μνήμη, Δημόσια Ιστορία, Ιστορική Εκπαίδευση

Το ΜΟG ως αντικείμενο μελέτης: Ιστοριογραφία, Τραυματική Μνήμη, Δημόσια Ιστορία, Ιστορική Εκπαίδευση

Η παρούσα ψηφιακή έκδοση περιλαμβάνει τις εισηγήσεις που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της διαδικτυακής ημερίδας με θέμα «Το ΜΟG ως αντικείμενο μελέτης: Ιστοριογραφία, Τραυματική μνήμη, Δημόσια Ιστορία, Ιστορική Εκπαίδευση», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαΐου 2022 και συνδιοργανώθηκε από το Εργαστήριο Ιστορίας και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και το Πρόγραμμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα» του Freie Universität Berlin. Αντικείμενο της Ημερίδας, όπως και των Πρακτικών της, είναι η επιστημονική αποτίμηση, επιβεβαιωτική ή κριτική, της εγκυρότητας και της λειτουργικότητας του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα» και ειδικότερα οι επιστημολογικές, ιστοριογραφικές, διδακτικές-παιδαγωγικές παραδοχές και παράμετροί του, με γνώμονα την ενδεχόμενη εφαρμογή του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μια εφαρμογή που θα αποβλέπει κατά κύριο λόγο στη διεύρυνση της ιστορικής κουλτούρας και της ιστορικής σκέψης των μαθητών μέσω της εξοικείωσής τους (όπως και των εκπαιδευτικών) με νέα εργαλεία μάθησης. Επιπλέον, επιδιώκονται η διεργασία της τραυματικής μνήμης της περιόδου της Κατοχής και η αύξηση και προώθηση του γνωστικού κεφαλαίου για τον αντιστασιακό αγώνα του ελληνικού λαού, όπως και για τις ηθικές και οικονομικές οφειλές της Γερμανίας, παράγοντες που έχουν καθοριστική σημασία για την απονομή ιστορικής δικαιοσύνης, χωρίς την οποία δεν είναι εφικτή η ελληνογερμανική συμφιλίωση για το επίμαχο και τραυματικό παρελθόν.

Η έκδοση είναι διαθέσιμη στον σύνδεσμο:

https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/39972

Ημερίδα με θέμα: «Νοηματοδοτήσεις της ελληνικότητας και της λαϊκότητας στον νεοελληνικό πολιτισμό»_1/7/2023

«Νοηματοδοτήσεις της ελληνικότητας και της λαϊκότητας στον νεοελληνικό πολιτισμό»

Οι εκδόσεις Θίνες και Τήνελλα

σε συνεργασία με το Τμήμα Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου

και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου

διοργάνωσαν Ημερίδα με θέμα

«Νοηματοδοτήσεις της ελληνικότητας και της λαϊκότητας 

στον νεοελληνικό πολιτισμό»

με αφορμή το βιβλίο του Γιώργου Κόκκινου

«Ο Μακρυγιαννισμός  ̶  Τραγούδια για τον Μακρυγιάννη»

Η εκδήλωση θα πραγματοποιήθηκε το

Σάββατο, 1η Ιουλίου 2023 και ώρες 12.00 -17.00 μ.μ.

στο Παντείo Πανεπιστημίου.

Θα βρείτε το video της εκδήλωσης στον σύνδεσμο

https://www.youtube.com/watch?v=pYvG5_snETA